sobota 3. ledna 2015

Veronica Roth: Čtyřka - Divergentní povídky

Název: Čtyřka - Divergentní povídky
Orig. název: Four: A Divergent Story Collection
Díl: 0.1-0.4/3
Série: Divergence
Autorka: Veronica Rothová
Počet stran: 192
Kniha na Goodreads

Anotace:
Dva roky předtím, než Beatrice Priorová podstoupila Obřad volby, to samé učinil i Tobias. Po svém překvapivém rozhodnutí se ocitá mezi Neohroženými – zde konečně může zapomenout na svého tyranského otce, přestat být tím ustrašeným klukem schovávajícím se v koutě a žít šťastný život, nebo si to alespoň myslí. Už jako Čtyřka přichází na to, že ani nová frakce není bez problémů – nejen že pro získání postavení jsou Neohrožení ochotni jít přes mrtvoly, ale zároveň skrývají tajemství, které by mohlo rozvrátit celý systém frakcí.
O dva roky později Čtyřka cítí, že by měl něco udělat, ale stále netuší co. Teprve dívka, která jako první nováček skáče ze střechy do záchranné sítě, může vše změnit. S ní dokáže napravit celý svět. S ní by Čtyřka opět mohl být Tobiasem.

Autorka mi znovu připomněla, jak naprosto podmanivý styl psaní má. Čtyřka byla napsaná triumfálně! Do knihy jsem moc nadějí nevkládal, protože mi bylo jasné, že děj bude hodně předvídatelný. Ale i přes to mě kniha dokázala lecčím překvapit, lecčím zklamat. Čtyřka mi pomohla poskládat poslední díly skládačky týkající se Tobiase. Veronica Rothová vytvořila silný charakter, ve kterém vidím sílu, odvahu, vytrvalost a vše správné, co by měl hlavní hrdina mít. Za zmínku stojí i úžasná obálka, která se hodí jednak k Tobiasovi a jednak k ostatním obálkám celé série. Mým nejoblíbenější příběhem se právoplatně stal Syn. Prostředí Neohroženosti z pohledu Tobiase bylo dle mého akční a poutavé. Ostatní povídky, které po Synovi následovali, byly taky dobré. Měl jsem tu možnost poznat hlouběji Tobiase/Čtyřku, který je naprosto okouzlující. Jeho pocity jsou krásně vyjádřené, hrdinu to tak "oživuje". Moc si to chválím, rozhodně to předurčilo moje očekávání.

Jen tak mimochodem, strašně mě zmátlo, že v knize mají Tobias i Tris modré oči, na což jsem asi zapomněl a vsugeroval si filmovou verzi našich hrdinů. Teď už mi i moje představivost brání si je tak představit. Ale stejně i kdyby ve filmu modroocí byli - bylo by to divné. Mě hold hnědé oči k Odevzdanosti tak nějak sedí. To je zas z jiného soudku.

Nevím co, ale v příběhu jsem něco postrádal (proto jeden bod dolu - hodnocení). Neočekával jsem od novely zázrak, to ano, ale stejně. Grr, prostě nevím, jak to vyjádřit. Takový prázdný pocit, jako kdyby jsme se na příběh koukali zdálky. Strohý! To je to slovo. Místy to bylo strohé. Nemyslím to zle, jednoduše mi ve Čtyřce něco chybělo. Něco.

Třešinka na dortu byly tři povídky, které se týkaly doby, kdy do frakce přestoupila Tris. Rád jsem zavzpomínal na mou četbu Divergence. Uvědomil jsem si, že věci z jiného pohledu, se zdají opravdu jinak. Ani ve snu by mě nenapadlo to, co hlavní hrdina prožíval nebo spíš jak to prožíval.
Knihu bych doporučil těm, kteří by si chtěli doplnit svou sérii touto celkem podařenou novelou, protože myslím, že si zaslouží vaši šanci. Na druhou stranu od knihy neočekávejte takový odvaz jako u dalších dílů, je to novela. Pokud nemáte přečtenou Divergenci, ale přesto by jste si chtěli Čtyřku přečíst, tak vyčkejte a přečtěte si první díl. Hodně věcí (situací) se schoduje s prvním dílem a vzájemně se doplňují. Nevsázejte ani na to, že jste viděli film.

4/5

7 komentářů:

  1. Mě tahle série láká už fakt dlouho... asi bych se do toho měla konečně pustit :D

    OdpovědětVymazat
  2. Hm, tak to jsi mě hodnocením celkem překvapil, když jsi mi říkal, že tě to neba :D Nah... Je fajn, když kniha, která zprvu vypadá nic moc, nakonec tak nic moc není ^^

    OdpovědětVymazat
  3. Čtyřku bych si chtěla přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Modré oči? To si nedokážu tak trochu představit. Jinak skvělá recenze jako vždy! ^.^ Já Four ještě nečetla, i když bych si ji časem sehnat chtěla, ale znáš to, knih je moc :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky ne, ale našel jsem obrázek, kde je má předělané, celkem strašný. Děkuju ^^ Čtyřka klidně může počkat ;)

      Vymazat