pondělí 24. srpna 2015

READY PLAYER ONE - HRA ZAČÍNÁ

Ahojte,
po dlouhé době se hlásí Andy! Jen abyste si nemysleli, že jsem z toho úmorného vedra padl, tak se s vámi chci podělit o můj názor na knihu Ready Player One. Samozřejmě to není jediný důvod, chtěl jsem jenom využít to vedro jako výmluvu. Hodně jsem zlenivěl, ale dneska jsem se dokopal k tomu, abych napsal alespoň pár řádek. Přeji vám pevné nervy, jelikož škola (pro ty co do ní ještě chodí) už je za dveřmi. :)

***
Ready Player One - Hra začíná/512 stran/JOTA

Rok 2045 - svět už není tím, čím kdysi býval. Lidé díky velké spotřebě energie vypotřebovali zcela všechny přírodní zdroje, a proto planeta Země upadá do energetické krize. James Halliday se svým přítelem Ogdenem Morrowem vyvinou hru, které nedokáže konkurovat žádná předešlá. Na trh uvedou OASIS (Ontologically Anthropocentric Sensory Immersive Simulation); virtuální realitu, do které se pomocí konzole, vizoru a haptických částí oděvu může zdarma přihlásit kterýkoli hráč. Lidé takto unikají před krutou realitou, jež musí dennodenně čelit, a schovávají se v nové, slibnější. Poté co v osamění umírá hlavní vývojář a programátor James Halliday, vyhlašuje po své smrti Hon. Jelikož Halliday nemá žádného dědice, chystá se svůj masivní majetek zanechat nejšikovnějšímu hráči, který najde za pomoci tří klíčů zlaté vajíčko.
Wade Watts žije v Komínech (v tehdejší obdobě paneláků- v nahromaděných karavanech) společně se svou tetou Alicí a několika dalšími nájemníky.  Svůj život v bídě se snaží zpestřit hraním OASIS, kde navštěvuje i školu. Cesta za nalezení prvního klíče je pro Wada čím dál tím víc jasnější. Ve světě se strhne šílený boj o to, kdo najde klíče jako první. Je vůbec bezpečné pokračovat v hledání, když je hlavní hrdina ohrožen i ve skutečném světě?

***
Snad před rokem jsem se stavil v Levných knihách na moji pravidelnou obhlídku. Prohlížel a prohlížel, jestli nenajdu něco nového. Po pár minutách jsem narazil právě na Ready Player One (RPO) a řekl si, že kniha má fakt zajímavou obálku a určitě by nebylo na škodu, kdybych si ji přečetl. Sice mě trochu odpuzovalo těch 512 stránek, co má, ale bral jsem to jako výzvu. Stále a stále jsem její četbu odkládal, i potom, co jsem viděl velmi kladné hodnocení na Goodreads. BYLO na čase, abych chudáčka zaprášenou bichličku vzal konečně do rukou, a ponořil se do té scifárny.
Ze začátku vypadalo RPO velmi, velmi slibně. Musím se přiznat, že na sci-fi moc nejsem, tedy pokud mezi sci-fi nepočítáte dystopii, ale tohle mě jaksi lákalo a jednoduše už jsem nedokázal (po tom jednom roku) odolat.
***


OASIS je konzole umožňující hráči přesunout se do oné virtuální reality, kde existují tisíce a tisíce světů. Jediné, co mě trošku mrzí, je pojetí OASIS. Představoval jsem si svět známý z dnešních MMORPG, kde se objevují mágové, různé příšery, rytíři apod. Ernest Cline dal však OASIS špetku originality, takže je OASIS trochu jiné. Každopádně se zde objevují všechny prvky, které podle mě k MMORPG neodmyslitelně patří, akorát v menším množství. Směsice magických světů a světů s tématikou retro her se mi moc nezamlouvala, zdálo se mi to strašně zmatené a trochu kýčovité. Buď jedno, nebo nic. Občas mi přišlo, že Wade hraje jinou hru. Kdyby mělo být po mém, tak bych si to v příběhu trochu více protřídil a seskupinkoval. Zase to nevidím tak černě, samosebou, že ke knize prostě ty hry patří, bez toho by neměla své kouzlo a nádech retra, ale prostě se mi nelíbila ta dezorganizace. Tohle jen takový můj detail, nic méně mi to ubíralo na efektu. Takže tak, proto nedávám 100%.


Jde vidět, že autor ví, o čem píše. Na rovinu, jeho znalosti o retro herním světě jsou prostě obdivuhodné. Za celou dobu jsem se toho hodně dozvěděl a prohloubil si tak své znalosti, což někdy přijde vhod. Abych na RPO netahal jenom samou kritiku, tak zmíním i něco, co se opravdu oceňuji. Ernest Cline má všechno mazaně promyšlené, do posledního detailu. Co se týče postav, OASIS, zápletky i normální reality. Přestože jsem už zmiňoval, že se mi svět OASIS moc nezalíbil, stejně na mě autor udělal velký dojem tím, jak dokázal celý koncept vypracovat, vymyslet a zrealizovat. Mě samotného by v životě něco takového ani za mák nenapadlo.

Ready Player One Movie: Let’s Speculate!
Kniha je až k nevíře čtivá! Na začátku jsem si myslel, že těch 512 stránek snad někdy nepřekonám, ale později se samo ukázalo, jak moc mi ten čas při čtení ubíhá. Hodněkrát jsem strávil s RPO celý den a bez ustání četl. A hle, za pár dní jsem to měl přečtené! Popravdě jsem pociťoval smutek, že už příběh skončil! :) Platí pro mě pravidlo, že ne každou knihu si můžu přečíst víckrát, aniž by mě nepřestala bavit, ale právě u RPO si ji moc rád přečtu znova, kdykoliv.

Líbilo se mi i pojetí světa mimo OASIS. Energetická krize lidi donutila se přesunout z vesnic do větších měst a žít v takzvaných Komínech, jenž můžete vidět na obrázku výš. Jsou to vlastně na sobě navršené obytné vozy, ve kterých žije více lidí najednou. Pěkně vymyšlený detail. Když jsem u těch detailů, musím zmínit i slang, který si autor vymyslel. Slang dobře zapadá do příběhu a je důvtipný. Slova jako gunter (egg hunter=gunter) nebo sixeři se automaticky staly pro RPO symbolické.

Ready Player One bych doporučil všem geekům, i ne-geekům, kteří si rádi přečtou akční sci-fi s nádechem automatových a retro her z 80. let minulého století, nebo jednoduše rádi zavzpomínají na doby, kdy tyto slavné hry sami hráli. Kniha je nabitá akcí, tajemstvím a fakty herního světa, které vás leckdy překvapí. Neskutečně moc mě bavilo ji číst, prakticky se četla sama. Myslím si, že RPO je totální must-read pro každého, koho zajímají technologie, hry a sci-fi obecně.

Kniha by měla být zfilmovaná, jenže tvůrci posouvají datum z roku na rok, původně tedy v roce 2013, momentálně prý v roce 2017. Film bude zfilmovaný pod křídly Stephena Spielberga, Warner Bros.
***
AUTOR
Ernest Cline
Ernest ClineErnest Cline vystřídal v minulosti řadu povolání – živil se jako kuchař v bufetu, kuchal ryby, pracoval ve videopůjčovně pro náročné diváky i jako počítačový technik. Duší ho to ale vždycky táhlo jinam, a tak nakonec pustil všechny tyto slibné profesní dráhy k vodě, aby naplno vyjádřil svou lásku k popkultuře coby spisovatel a scenárista. Jeho film Fanboys z roku 2009 se, do značné míry k jeho vlastnímu překvapení, stal kultovním fenoménem. V současné době žije Ernie v Austinu v Texasu společně s manželkou, dcerou a velkou sbírkou klasických videoher. Ready Player One je jeho první román. (zdroj: www.databazeknih.cz)

***
MÉ HODNOCENÍ

85%

5/5 

3 komentáře:

  1. Osobně se mi knížka taky moc líbila, i když jsem ji četla už před rokem - furt si pamatuju, jak jsem z ní byla příjemně překvapena a pojetí toho herního světa a celkově i příběh se mi hodně líbil.. Skvělá knížka :)

    OdpovědětVymazat
  2. Se přiznám, že tohle už mám taky doma nějakej ten pátek a pořád se k tomu nemám a nemám, no.
    Ovšem, sakra... jak jako 512 stránek? To je tak divný, vždyť ta kniha není nijak výrazně silná nebo tak, what the hell... :D Jsem ji normálně i musela z tý knihovny vytáhnout a přesvědčit se na vlastní oči, že to tak je, eh... :D Weird :D

    OdpovědětVymazat