středa 25. března 2015

Spirit Animals - Zrození hrdinů: Brandon Mull

Název: Zrození hrdinů
Orig. název: Wild Born
Díl: 1/7
Série: Spirit Animals
Autor: Brandon Mull
Nakladatelství: Fragment
Kniha na Goodreads

Anotace:
Vydej se do světa, ve kterém každé dítě prochází zkouškou, aby zjistilo, jestli dokáže přivolat své spirituální zvíře. Hrstce vyvolených, kteří tuto schopnost mají, přinese svazek mezi člověkem a zvířetem výjimečné schopnosti.
Daleko od sebe, v různých koutech světa, podstoupí Conor, Abeke, Mej-lin a Rolan tajemný rituál. Objeví se světelné záblesky a z nich vystoupí vlk, leopardice, panda a sokolice. V ten okamžik je budoucnost dětí, jejich zvířat a konečně celé země Erdu zpečetěna.
V dávno zapomenutých končinách země se totiž začala probouzet temná síla, která se chystá ovládnout svět. Čtyři hrdiny a jejich zvířata čeká těžká zkouška…

Ocitáme se ve světě, který je podobný tomu našemu. Avšak je tu jeden menší háček. Zdejší erdasští lidé žijí v souladu se spirituálními zvířaty, které může vyvolat každý, komu se to hold v jedenácti letech povede. Spirituální zvíře se stane vaším věrným přítelem, který při vás bude stát až do posledních sil. Dokáže vám propůjčit sílu anebo naopak útulně spát na vašem rameni v podobě tetování.

Nyní se Erdas obává toho nejhoršího. Temné síly jsou stále silnější a silnější, přičemž se shlukuje k válce. Na pomoc přichází 4 padlí, bájní hrdinové, o kterých se dočtete pouze v erdaské knihovně. Čtyřem mladým, a naprosto nic netušícím dětem z různých koutů světa, se při obřadu pití Nektaru zjeví leopardice, lev, sokolice a panda. Děti přijímají těžký úkol v rámci záchrany lidstva. Connor, Abeke, Rolan a Mej-lin se společně vydávají na dlouho cestu, při které je čeká mnoho nástrah a překážek...
...
Ze začátku jsem byl na vážkách. Navzdory tomu, že se kniha zdá být pro nižší věkovou kategorii, se mi velice zalíbil nápad. Na mé neštěstí jsem do Zrození hrdinů vkládal až moc velké naděje. A to se mi rozhodně nevyplatilo. Čekal jsem něco více "vyspělejšího"? Celkový dojem může působil nadmíru dětsky, což mi drásá srdce. Kdyby se Spirit animals více "okořenilo", zabodovalo by.

Na celé knize, respektive sérii, mě zaujala jedna věc. A to fakt, že každý díl z této sedmidílné série je napsán jiným autorem. Je to jedna z mála věcí, která mě popoháněla (a snad i bude) dopředu. Jsem hrozně zvědavý, jak bude vypadat druhý díl pod vedením Maggie Stiefvatrové, jež napsala série Vlci z Mercy Falls nebo Havraní bratrstvo. Co díl, to něco jiného. Vždy to může být lepší anebo naopak. A jelikož má Spirit Animals celkem slušně obstojný námět, tak se do toho pustím s chutí. 
Bohužel první zklamání přicházelo už na počátečních stranách. Autor nekladl důraz na citové projevení protagonisty, hlubší popisování míst a děje samotného, což mi osobně značně vadilo.

Děj byl kapku nemastný, neslaný. Opravdu jsem si četbu vůbec moc neužíval. Některé pasáže jsem měl chuť přeskočit, jelikož sem tam dokáže být četba nudnější. Prakticky se neustále jako na kolovrátku opakuje to samé. Čtyřem obyčejným, nevinným dětem se z čista jasna zjeví před očima to nejbájnější spirituální zvíře, jaké lidstvo Erdasu pamatuje.Vše lze triviálně předpovídat.

Trochu mi vadila absurdita příběhu. V Zrození hrdinů popisuje jedna z našich hlavních hrdinek, jak moc je život těžký a že se musí stát ženou, aby pomocí svého spirituálního zvířete mohla spasit svět. Ano, všem hlavním hrdinům je jedenáct let, což je podle příběhu daný věk, kdy se jednotlivec může pokusit o přivolání spirit. zvířete. Ani nevíte, jak moc nevhodné mi to přešlo. Pro mé oči to byl fakt šok, natož pro moje meze chápání, dozvědět se, že se v pouhých jedenácti letech musíte dospět. Faktem je, že by bylo mnohem lepší, kdyby byly hlavní postavy o trošičku starší. Zdálo se mi, jako by spolky všechnu moudrost světa. Možná měli být předurčeny k tak nízkému věku, ale okem lajka, který knihu nečetl, bych tipoval více. V závěru jsem věkovou hranici přestal vnímat, jedná se o paradox, jestliže jsem věděl, kolik jim je, ale průběh jsem na to dle popisování zapomněl.


Ještě se u postav pozastavím. Jak už jste se mohli dozvědět, knihou nás doprovází 4 postavy. Všechny mi přišli neskutečně stereotypní. Když se ohlédnu zpět, tak zjistím, že sice nečíří originalitou, ale nu což. Žádný velký problém s nimi nemám, až na jednu výjimku. Connor, Abeke, Mej-lin a Rolan si k sobě postupně hledají cestičku pomocí společně stráveného času. Každý jeden hrdina je z jednoho kousku země, každý je jiný. Nervy mi drásala Mej-lin. Půvabná tvářička, co ví, jak se nalíčit a údajně přemoct v bojování ty nejlepší mistry z celé jako-by Číny, mi přišla nafučená, nepřirozeně vážná a hlavně nevděčná. 

Příběh je stále otevřený, první kniha nám slouží spíše k představení; seznamování. Tato série se může vyvinout všelijak. Na Spirit Animals je ještě co vylepšovat, ale to už nechávám na autorech. Pevně doufám, že se nadále budou díly zlepšovat a zlepšovat. Knihu bych doporučil těm, kteří se rádi stanou o něco mladšími a s pevnou vůlí vyčkají až série rozkvete a přinese ty nejsladší plody.

 Za recenzní výtisk bych chtěl srdečně poděkovat nakladatelství Fragment! 


Mé hodnocení:
2/5

3 komentáře:

  1. Tuhle knížku teď čte spolužačka, ale upřímně... Ani trochu mě nezaujala... Ta obálka mi připomíná Kung Fu Pandu. :D No prostě mám pocit, že to musí bejt děsná blbost. :D A podle tvé recenze nejsem asi zas tak moc daleko od pravdy no... :D

    OdpovědětVymazat